Data: 2021 m.
Vieta: Vilnius
Užsakovas: Lietuvos geležinkeliai, AB
Projekto tipas: Architektūrinis konkursas
Bendradarbiaujant su: Paleko Archstudija, POSAD MAXWAN, JDWA, BE LIVE (BALIC ENGINEERS)
FAKTAI
APIE PROJEKTĄ
Vilnius Connect – tai Geležinkelio ir Pelesos gatvių įrėminta 21 hektaro teritorija. Šioje vietoje kuriama naujoji Vilniaus ašis – miesto vartai atviri visiems Vilniaus gyventojams ir svečiams. Projekto tikslas – tvarūs socialiniai, fiziniai ir ekonominiai sprendimai teritorijos vystymui. Tai pat inovatyvūs architektūriniai ir urbanistiniai sprendimai viešosioms, poilsio, žaliosioms rajono erdvėms bei daugiafunkciniam verslo centrui, biurų pastatams.
URBANISTINĖ IDĖJA
Urbanistinis kontekstas
Istorinės jungtys
Urbanistinė idėja
Nuolatinio pokyčio mechanizmo principas
Patogi funkcinė programa, kurianti nuolatinius srautus ir sujungianti, neatskirianti dviejų miesto pusių, kurias iki šiol skirė bėgiai. Funkcijų schema kuriama atsižvelgiant į pramonės paveldo objektus ir jų integravimą į naują urbanistinę visumą. Bendrasis planas atitinka Vilniaus senamiestinį charakterį, todėl susidaro patrauklūs, intuityvūs ir gerai atpažįstami teritorijos ryšiai. Siekiant išvengti esamų akligatvių, geležinkelis pervaizduojamas kaip empirinė pramoninė prieplauka, užtikrinanti nuolatinę prieigą ir dinamišką traukinių eismą.
ARCHITEKTŪRINIAI SPRENDIMAI
Dviejų objektų sintezė
Apžvalgos platforma amfiteatro viršuje
Stoties aikštės ir funkcinių jungčių joje architektūrinė idėja
Gerai funkciškai suplanuotas komplekso pastatas
Stoties lankytojų judėjimas tarp terminalų skirtingose pusėse
Naujo stoties pastato konstrukciniai sprendimai
Naujasis komplekso tūris įkomponuoja esamą geležinkelio stotį kultūros paveldo objekto atžvilgiu. Nauji laiptai – kaip vaizdas į senamiestį ir aikštės amfiteatras. Laiptų balkonas ne tik kviečia atvykstančius keleivius sustoti, bet ir dėl unikalios architektūros tampa vilniečių ir miesto svečių kelionės tašku. Permatomi fasadai suteikia matomumą į esamą stoties pastatą ir leidžia stebėti atvažiuojančius traukinius, todėl traukinių terminalo erdvė tampa paprasčiau suvokiama ir matoma iš toli.
CENTRINĖ AIKŠTĖ
Aikštėje atsiranda viešasis, daugiafunkcis gyvenimas, kuris taps nauju kokybės standartu viešųjų erdvių plėtrai mieste. Aikštę supa daugybė funkcijų: geležinkelio stotis, autobusų stotis, nauja vietinio maršruto autobusų stotis. Aikštės dizainas yra aiškus ir atviras, maksimalia atveriantis matomumą iš visų pusių joje esantiems svečiams. Geležinkelio stoties ir naujosios autobusų stoties architektūra integruota į aikštės dizaino sprendinius taip sukurianti vientisumą visos teritorijos atžvilgiu. Aikštė – gerai funkciškai išnaudota erdvė, joje po stogu gali vykti koncertai, veikti turgeliai ar kiti lauko renginiai. Didelių renginių atveju aikštė leidžia didesniems žmonių skaičiams susiburti naujojo stoties amfiteatre ir balkone. Siekiant kuo labiau sumažinti motorizuotą eismą, aikštė suprojektuota kaip bendra erdvė tiek pėstiesiems, tiek dviratininkams. Aikštę riboja vietinės ir regioninės autobusų stotys, todėl motorinės transporto priemonės vis dar gali patekti į stoties teritoriją, tačiau netrukdo pėstiesiems judėti aikštėje.